Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Na Moravě a ve Slezsku čerstvý vítr

Na obloze září nejjasnější kometa za posledních 13 let

Na prázdninové nebe míří jasná kometa. Už v těchto dnech je viditelná pouhýma očima a podmínky její viditelnosti se stále zlepšují. Řeč je o kometě C/2020 F3 (NEOWISE), která byla objevena letos 27. března pomocí kosmického přehlídkového dalekohledu NEOWISE. Už ve chvíli objevu vysvitla naděje, že tato vlasatice by mohla na nebi předvést pěknou podívanou. Vědci ale byli zprvu opatrní, protože nadějné vyhlídky měly i jiné letošní komety, ty však přinesly pouze zklamání. Největší rozčarování určitě zavinila kometa C/2019 Y4 ATLAS, která měla na konci května dokonce svítit jasněji než planeta Venuše. Jádro této komety se ale rozpadlo a z nebeské podívané sešlo.

Kometa
Pondělní záběr komety NEOWISE ze silnice mezi Archlebovem a Ždánicemi na Jižní Moravě, zdroj: Petr Hykš

Teď už je jasné, že takto neslavný konec kometu NEOWISE nečeká. Kometa se podle předpovědí měla na naší obloze objevit hned druhé červencové ráno velmi nízko nad severovýchodním obzorem. A to také, k radosti mnoha lovců komet a astrofotografů, učinila. I když první vystoupení komety NEOWISE bylo poměrně nesmělé, a určené spíš zkušeným pozorovatelům, nyní se podmínky její viditelnosti zlepšují a v průběhu tohoto týdne by ji mohli spatřit pouhýma očima všichni, kteří se rozhodnou k „lovu“. Už teď se stala nejjasnější kometou od roku 2007, kdy se na nebi předvedla vlasatice C/2006/ P1 McNaught.

Kometa
Kometa NEOWISE nad Ďumbierem v Nízkých Tatrách na snímku z pondělního rána spolu s nočními svítícími oblaky, zdroj: Tomáš Slovinský

Kde tedy kometu hledat? V nadcházejících dnech k jejímu spatření potřebujete dobrý výhled k severovýchodnímu obzoru. A musíte si přivstat. Nad obzorem se totiž ukazuje okolo třetí hodiny ranní. Už ve čtvrtek 9. července se ale kometa stane cirkumpolární (nikdy nezapadá za obzor), takže ji uvidíme ráno i večer nízko nad severo-severozápadním obzorem. Víc vám napoví mapka. Pouhýma očima by pak tato vlasatice měla být viditelná až do začátku srpna. Tak uvidíme!

Kometa