Turbulence během letu jsou běžné, proč vznikají a co s tím
Blíží se letní sezóna, tedy hlavní doba dovolených a výletů, na které řada lidí vyráží letadly. Důvod je zřejmý – za krátký čas je možné dorazit na druhý konec kontinentu, případně i do jiných částí světa. Ačkoliv cestování moderními letadly je velmi bezpečné, některé lidi občas poněkud vystraší turbulence, která může komfort letu poněkud narušit. Turbulence se projevuje odchylkami pohybu letounu od přímého směru do různých stran, někdy i určitými výškovými propady. A i když jsou letouny na turbulence dobře stavěny a piloti školeni, řada cestujících na palubě by si „zpestření“ letů v podobě turbulence raději nechala ujít.

Při proudění přes hory vznikají v jejich závětří víry, které pak můžou vést ke vzniku turbulence, zdroj: weather.gov
Z meteorologického pohledu lze uvést některá doporučení, která by pravděpodobnost setkání s turbulencí za letu měla minimalizovat nebo její dopad aspoň významně snížit. Především je dobré zmínit, že ne všechny typy letounů se za stejných podmínek turbulence chovají stejně. Obecně platí, že čím je letoun těžší, tím jsou dopady turbulence mírnější. Tato souvislost do značné míry závisí na tzv. plošném zatížení, které je jednou ze základních charakteristik letadla. Počítá se jako poměr hmotnosti letounu a plochy křídla. Čím je plošné zatížení větší, tím je dopad turbulence menší. Těžké velké letouny (jako Airbus A380 nebo Boeing 747) mají plošné zatížení velké, ale podobně to platí i pro novější letouny jako je Boeing 787 nebo Airbus A320neo – kdo má možnost výběru letounu a bojí se turbulencí, může preferovat tato letadla. Další doporučení, které souvisí spíše s chováním letounu, než s meteorologickou situací je pak výběr místa, respektive části letadla, kde sedět. Obecně platí, že nejlepší je být nad křídly nebo lehce před nimi, zatímco nejvýznamnější projevy turbulence lze pociťovat v zadní části letadla. V blízkosti křídel jsme totiž blízko těžiště letadla, které je vystaveno menšímu bočnímu pohybu.

Při letu za letního dne s výskytem konvekce je let nad horní hranicí kupovité hladiny klidný, zatímco pod ní poněkud turbulentní, zdroj: weather.gov
Další doporučení souvisí už s typickou denní dobou výskytu turbulence. V letní polovině roku je turbulence často způsobena konvekcí, která je vyvolána zahříváním vzduchu od slunečními paprsky ohřátého zemského povrchu během dne. Intenzivnější konvekce vzniká nad suchými povrchy, které se třeba v jižní Evropě v létě vyskytují poměrně často, a ještě obvyklejší je tato situace třeba na Blízkém východě. Při dostatečné vlhkosti vzduchu je konvekce většinou doprovázena kupovitou oblačností – pokud je jen mírného vývoje (tedy tvary kumulů humilis nebo mediocris), nebývá turbulence příliš silná, ale pokud už se vyskytuje věžovitý kumulus, tedy vertikálně mohutnější kupovitá oblačnost, nebo dokonce bouřkové oblaky druhu kumulonimbus, je nutné se připravit i na silnou turbulenci při průletu těmito oblaky, někdy stačí i let v jejich blízkosti (zejména u bouřkových mraků). A protože maximum konvekce a jejich projevů bývá v poledních a odpoledních hodinách, je pro klidnější průběh letu vhodné vyrazit co nejdříve ráno, což znamená v létě nasednout ideálně mezi pátou a sedmou hodinou. Druhá varianta jsou večerní lety, ale to platí spíš v případě, kdy se netvoří přeháňky a bouřky, ty totiž můžou přetrvávat právě do večerních hodin, zatímco bezoblačná konvekce ve spodních hladinách už tou dobou ustává nebo je významně slabší.

Předpověď rychlosti větru (odstíny šedi) a turbulence (barevně) v bezoblačném prostoru (způsobené střihem větru) na pondělí 21. 4. ve 12 hodin světového času (14 SELČ) podle modelu ECMWF v hladině 300 hPa (cca 9 km). Slabá turbulence je při hodnotách pod 0,22, mírná do 0,35, silná nad touto hodnotu, zdroj: charts.ecmwf.int

Předpověď výskytu turbulence v souvislosti s výskytem tryskového proudění (J) pro lety ze Severní Ameriky do Evropy (MDT=mírná, SEV=silná turbulence, BLW=pod, ISOl CB = izolované kumulonimby) pro letové hladiny 280-430 (tedy cca 8,5 až 13 km), zdroj: turbulenceforecast.com
Konečně dobré je zmínit i případný výběr letiště – pokud je totiž umístěno v blízkosti hor nebo výrazněji zvlněné krajiny, dochází v závětří kopců často ke tvorbě závětrných vírů projevujících se turbulencí a pohupováním letounu, někdy i výraznějším – na druhé straně, poslední část letu pár set metrů nad přistávací dráhou už často bývá klidnější.
Samozřejmě turbulence se často vyskytuje i v podobě CAT, clear air turbulence, tedy bez spojení s oblačností. Jde o turbulenci spíše v horní polovině troposféry často v blízkosti tryskových proudění. Tento typ turbulence se obecně hůře předpovídá a problematičtější může být i vyhýbání se oblastem s jejím výskytem. Všichni profesionální piloti během letu nicméně neustále spolupracují s dispečery a případný výskyt turbulence jim hlásí, aby se další piloti těmto oblastem – pokud možno – vyhnuli.
Skutečné riziko dopadu turbulencí je ale v myslích mnoha cestujících často přehnané. Obecně řečeno, neuvažujeme-li případy opravdu silné turbulence, nejde o ani tak o ohrožení letounu jako takového nebo bezpečnosti jeho přistání, jako spíše o hrozbu pro palubní personál a taky cestující, kteří nejsou připoutáni – i to je důvodem doporučení leteckých společností, aby cestující zůstali připoutáni i při zhasnutých transparentech „připoutejte se, prosím“.
Pokud si člověk uvědomí, jaký meteorologický jev může být příčinou turbulence v dané chvíli, může být psychologický dopad v dané chvíli méně výrazný. Samozřejmě pro obzvlášť citlivé jedince lze doporučit odložit cestu, pokud se pro danou dráhu letu očekává nepříznivé počasí s možným výskytem silné turbulence. A pro zájemce i z řad mimo profesionálů jsou dnes dostupné předpovědi výskytu turbulence (například turbli.com), i když je nutné zdůraznit, že zejména lokální přesnost předpovědí zůstává poněkud omezená. To souvisí s tím, že turbulence se často vyskytuje v dané oblasti jednotky až desítky minut a tyto oblasti můžou být i poměrně malé, což komplikuje jejich správnou předpověď.
Závěrem je vhodné podotknout, že výše zmíněná doporučení můžou být pro průměrného cestujícího poněkud nepraktická, řada lidí si kupuje letenky bez možnosti zrušení nebo změny letu, rovněž výběr sedačky bývá za příplatek apod. Nicméně na druhé straně je důležité zmínit, že profesionální piloti jsou samozřejmě placeni mimo jiné za to, aby věděli, kde se může turbulence objevit, a dělají vše pro to, aby se těmto oblastem vyhnuli – samozřejmě, pokud je to možné.

Při proudění přes hory vznikají v jejich závětří víry, které pak můžou vést ke vzniku turbulence, zdroj: weather.gov
Z meteorologického pohledu lze uvést některá doporučení, která by pravděpodobnost setkání s turbulencí za letu měla minimalizovat nebo její dopad aspoň významně snížit. Především je dobré zmínit, že ne všechny typy letounů se za stejných podmínek turbulence chovají stejně. Obecně platí, že čím je letoun těžší, tím jsou dopady turbulence mírnější. Tato souvislost do značné míry závisí na tzv. plošném zatížení, které je jednou ze základních charakteristik letadla. Počítá se jako poměr hmotnosti letounu a plochy křídla. Čím je plošné zatížení větší, tím je dopad turbulence menší. Těžké velké letouny (jako Airbus A380 nebo Boeing 747) mají plošné zatížení velké, ale podobně to platí i pro novější letouny jako je Boeing 787 nebo Airbus A320neo – kdo má možnost výběru letounu a bojí se turbulencí, může preferovat tato letadla. Další doporučení, které souvisí spíše s chováním letounu, než s meteorologickou situací je pak výběr místa, respektive části letadla, kde sedět. Obecně platí, že nejlepší je být nad křídly nebo lehce před nimi, zatímco nejvýznamnější projevy turbulence lze pociťovat v zadní části letadla. V blízkosti křídel jsme totiž blízko těžiště letadla, které je vystaveno menšímu bočnímu pohybu.

Při letu za letního dne s výskytem konvekce je let nad horní hranicí kupovité hladiny klidný, zatímco pod ní poněkud turbulentní, zdroj: weather.gov
Další doporučení souvisí už s typickou denní dobou výskytu turbulence. V letní polovině roku je turbulence často způsobena konvekcí, která je vyvolána zahříváním vzduchu od slunečními paprsky ohřátého zemského povrchu během dne. Intenzivnější konvekce vzniká nad suchými povrchy, které se třeba v jižní Evropě v létě vyskytují poměrně často, a ještě obvyklejší je tato situace třeba na Blízkém východě. Při dostatečné vlhkosti vzduchu je konvekce většinou doprovázena kupovitou oblačností – pokud je jen mírného vývoje (tedy tvary kumulů humilis nebo mediocris), nebývá turbulence příliš silná, ale pokud už se vyskytuje věžovitý kumulus, tedy vertikálně mohutnější kupovitá oblačnost, nebo dokonce bouřkové oblaky druhu kumulonimbus, je nutné se připravit i na silnou turbulenci při průletu těmito oblaky, někdy stačí i let v jejich blízkosti (zejména u bouřkových mraků). A protože maximum konvekce a jejich projevů bývá v poledních a odpoledních hodinách, je pro klidnější průběh letu vhodné vyrazit co nejdříve ráno, což znamená v létě nasednout ideálně mezi pátou a sedmou hodinou. Druhá varianta jsou večerní lety, ale to platí spíš v případě, kdy se netvoří přeháňky a bouřky, ty totiž můžou přetrvávat právě do večerních hodin, zatímco bezoblačná konvekce ve spodních hladinách už tou dobou ustává nebo je významně slabší.

Předpověď rychlosti větru (odstíny šedi) a turbulence (barevně) v bezoblačném prostoru (způsobené střihem větru) na pondělí 21. 4. ve 12 hodin světového času (14 SELČ) podle modelu ECMWF v hladině 300 hPa (cca 9 km). Slabá turbulence je při hodnotách pod 0,22, mírná do 0,35, silná nad touto hodnotu, zdroj: charts.ecmwf.int

Předpověď výskytu turbulence v souvislosti s výskytem tryskového proudění (J) pro lety ze Severní Ameriky do Evropy (MDT=mírná, SEV=silná turbulence, BLW=pod, ISOl CB = izolované kumulonimby) pro letové hladiny 280-430 (tedy cca 8,5 až 13 km), zdroj: turbulenceforecast.com
Konečně dobré je zmínit i případný výběr letiště – pokud je totiž umístěno v blízkosti hor nebo výrazněji zvlněné krajiny, dochází v závětří kopců často ke tvorbě závětrných vírů projevujících se turbulencí a pohupováním letounu, někdy i výraznějším – na druhé straně, poslední část letu pár set metrů nad přistávací dráhou už často bývá klidnější.
Samozřejmě turbulence se často vyskytuje i v podobě CAT, clear air turbulence, tedy bez spojení s oblačností. Jde o turbulenci spíše v horní polovině troposféry často v blízkosti tryskových proudění. Tento typ turbulence se obecně hůře předpovídá a problematičtější může být i vyhýbání se oblastem s jejím výskytem. Všichni profesionální piloti během letu nicméně neustále spolupracují s dispečery a případný výskyt turbulence jim hlásí, aby se další piloti těmto oblastem – pokud možno – vyhnuli.
Skutečné riziko dopadu turbulencí je ale v myslích mnoha cestujících často přehnané. Obecně řečeno, neuvažujeme-li případy opravdu silné turbulence, nejde o ani tak o ohrožení letounu jako takového nebo bezpečnosti jeho přistání, jako spíše o hrozbu pro palubní personál a taky cestující, kteří nejsou připoutáni – i to je důvodem doporučení leteckých společností, aby cestující zůstali připoutáni i při zhasnutých transparentech „připoutejte se, prosím“.
Pokud si člověk uvědomí, jaký meteorologický jev může být příčinou turbulence v dané chvíli, může být psychologický dopad v dané chvíli méně výrazný. Samozřejmě pro obzvlášť citlivé jedince lze doporučit odložit cestu, pokud se pro danou dráhu letu očekává nepříznivé počasí s možným výskytem silné turbulence. A pro zájemce i z řad mimo profesionálů jsou dnes dostupné předpovědi výskytu turbulence (například turbli.com), i když je nutné zdůraznit, že zejména lokální přesnost předpovědí zůstává poněkud omezená. To souvisí s tím, že turbulence se často vyskytuje v dané oblasti jednotky až desítky minut a tyto oblasti můžou být i poměrně malé, což komplikuje jejich správnou předpověď.
Závěrem je vhodné podotknout, že výše zmíněná doporučení můžou být pro průměrného cestujícího poněkud nepraktická, řada lidí si kupuje letenky bez možnosti zrušení nebo změny letu, rovněž výběr sedačky bývá za příplatek apod. Nicméně na druhé straně je důležité zmínit, že profesionální piloti jsou samozřejmě placeni mimo jiné za to, aby věděli, kde se může turbulence objevit, a dělají vše pro to, aby se těmto oblastem vyhnuli – samozřejmě, pokud je to možné.

Encyklopedie počasí
Přečtěte si další články z naší rozsáhlé encyklopedie počasí, která shrnuje poznatky o meteorologii a počasí. Pochopíte řadu základních meteorologických prvků a způsob vytváření předpovědí počasí.