Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Proměnlivé počasí s přeháňkami, v noci na zítřek naposledy mráz

Modelům chybí data z letadel, může klesnout kvalita předpovědí

Všechny předpovědi počasí na světě jsou tvořeny prostřednictvím numerických modelů, které jsou založeny na složitých výpočtech. Tyto modely potřebují zároveň co nejvíce dat o současném stavu atmosféry. Ty meteorologové získávají prostřednictvím meteorologických stanic, družic, radarů, sondážních měření a v neposlední řadě i z letadel. Na letadlech jsou totiž umístěna čidla pro měření teploty a vlhkosti a při letu je odesílají meteorologům. Tato data jsou přitom velmi důležitá. Díky nim mají meteorologové mnohem více informací o změnách teplot a vlhkosti s rostoucí výškou. Částečně se tato data dají nahradit jen sondážními měřeními (do atmosféry je vypuštěn meteorologický balon s měřícími přístroji, viz Nebe nad Českem brázdí meteorologické balóny). Ty jsou ovšem nákladné a probíhají málo často.

V současné době ovšem meteorologové o data z letadel přicházejí. Velká část letů nad Evropu, Amerikou a Asií je zcela zrušena. Dle údajů Flightradar24.com kleslo množství letů ve světě o 45 % za poslední měsíc kvůli pandemii. Spolu s tím kleslo i množství meteorologických dat odeslaných z letadel. Německý meteorologický institut nad Německem a okolními státy za poslední dny nepřijal téměř žádné informace o teplotě a vlhkosti z letadel. Zatímco v únoru ještě přijímali až 90 000 měření denně, dnes je to jen necelých 5 000 měření z této oblasti (obrázek 1).

Měření
Počet přijatých měření z letadel nad Německem a okolními státy od 21. prosince 2019 do 24. března 2020 - červeně jsou označeny měření teploty a modře vlhkosti, zdroj: DWD

Výpadek měření se zřejmě projeví na kvalitě předpovědí. WMO udává, že data z letadel jsou pro předpověď velmi důležitá. Nepřesnosti v předpovědi dokonce snižují o 15 až 20 % (viz WMO). V současné době letecký provoz zatím úplně neutichl a nějaká data jsou stále dostupná. Je tak zatím předčasné hodnotit, jak moc se výpadek dat projeví. Určitý pokles v kvalitě předpovědí na celém světě lze ovšem očekávat.

Výrazné omezení letecké dopravy v dlouhodobém horizontu může změnit také klimatické předpovědi. Ty současné totiž nepočítají s tak malým leteckým provozem. Ten se přitom výrazně podílí na globálním oteplování. Pokud by omezení letecké dopravy trvalo dlouhou dobu, nemusí globální oteplování postupovat tak rychle, jak modely dříve očekávaly.