Na obloze dnes bylo možné pozorovat neobvyklé díry v oblacích, způsobily je průlety letadel
Dnes bylo možné na obloze pozorovat neobvykle často poměrně vzácný jev v podobě videtelných děr v oblačnosti, kterému se odborně říká cavum. Cavum, také známý jako díra v oblacích, fallstreak hole nebo hole-punch cloud, je meteorologický jev, kdy se v oblačné vrstvě objeví velká kruhová či eliptická mezera. Tento úkaz se nejčastěji vyskytuje v oblacích typu altocumulus nebo cirrocumulus, které obsahují podchlazené vodní kapičky – tedy vodu v kapalném stavu při teplotách pod bodem mrazu.
Podchlazené vodní kapičky jsou ve vysokých oblacích velmi nestabilní. Pokud dojde k jejich narušení, například průletem letadla, mohou rychle zmrznout. Průlet letadla způsobí adiabatické ochlazení vzduchu za jeho křídly, což spustí proces zmrznutí podchlazených kapiček a vznik ledových krystalků. Tyto krystalky následně přitahují okolní podchlazené kapičky, které na ně namrzají. Tento dominový efekt vede k odpařování okolních kapiček vody, což vytvoří viditelnou mezeru v oblaku – cavum.
Ledové částice, které při tomto procesu vzniknou, jsou těžší než původní vodní kapičky. Tyto částice pak začnou padat dolů v podobě viditelných pásů srážek, známých jako virga. Vzhledem k tomu, že vzduch pod oblakem bývá sušší, ledové částice se při pádu často vypaří ještě předtím, než dosáhnou zemského povrchu.

Dírva v oblacích (cavum) dnes ve 13:48 nad Plzní

Satelitní snímky zachycující díry v oblačnosti dnes v 10:30 (označeny červeně) - jejich umístění může souviset s letištěm v Ruzyni a Tuřanech, od kterého jsou vzdálené v dálce, ve které letadla klesají / stoupají přes hladinu kolem 6 km, zdroj: chmi.cz
Vývoj cavum v Tušimicích na severozápadě Čech dnes dopoledne
Ke vzniku cavum je potřeba splnění několika specifických podmínek. Ideální je tenká vrstva oblačnosti ve výšce kolem 6 km s teplotami pod -20 °C v této hladině. Tato vrstva musí být tvořena podchlazenými vodními kapičkami, které jsou citlivé na náhlé změny, jako je průlet letadla. Právě taktové podmínky dnes na našem území nastaly.

Teploty ve výšce kolem 6 km dnes odpoledne - pohybovaly se kolem -20 °C, což jsou ideální podmínky pro vznik, zdroj: ventusky.com
Cavum je nejen esteticky zajímavým fenoménem, ale také zdrojem cenných poznatků o atmosférických procesech. Jeho vznik ukazuje na vliv lidské činnosti, konkrétně letecké dopravy, na dynamiku atmosféry.
Podchlazené vodní kapičky jsou ve vysokých oblacích velmi nestabilní. Pokud dojde k jejich narušení, například průletem letadla, mohou rychle zmrznout. Průlet letadla způsobí adiabatické ochlazení vzduchu za jeho křídly, což spustí proces zmrznutí podchlazených kapiček a vznik ledových krystalků. Tyto krystalky následně přitahují okolní podchlazené kapičky, které na ně namrzají. Tento dominový efekt vede k odpařování okolních kapiček vody, což vytvoří viditelnou mezeru v oblaku – cavum.
Ledové částice, které při tomto procesu vzniknou, jsou těžší než původní vodní kapičky. Tyto částice pak začnou padat dolů v podobě viditelných pásů srážek, známých jako virga. Vzhledem k tomu, že vzduch pod oblakem bývá sušší, ledové částice se při pádu často vypaří ještě předtím, než dosáhnou zemského povrchu.

Dírva v oblacích (cavum) dnes ve 13:48 nad Plzní

Satelitní snímky zachycující díry v oblačnosti dnes v 10:30 (označeny červeně) - jejich umístění může souviset s letištěm v Ruzyni a Tuřanech, od kterého jsou vzdálené v dálce, ve které letadla klesají / stoupají přes hladinu kolem 6 km, zdroj: chmi.cz
Vývoj cavum v Tušimicích na severozápadě Čech dnes dopoledne
Ke vzniku cavum je potřeba splnění několika specifických podmínek. Ideální je tenká vrstva oblačnosti ve výšce kolem 6 km s teplotami pod -20 °C v této hladině. Tato vrstva musí být tvořena podchlazenými vodními kapičkami, které jsou citlivé na náhlé změny, jako je průlet letadla. Právě taktové podmínky dnes na našem území nastaly.

Teploty ve výšce kolem 6 km dnes odpoledne - pohybovaly se kolem -20 °C, což jsou ideální podmínky pro vznik, zdroj: ventusky.com
Cavum je nejen esteticky zajímavým fenoménem, ale také zdrojem cenných poznatků o atmosférických procesech. Jeho vznik ukazuje na vliv lidské činnosti, konkrétně letecké dopravy, na dynamiku atmosféry.