Přejít na hlavní obsah
AKTUALITA: Od jihovýchodu postupně srážky, někde i zabouří

Prahu a Brno propojí běžecká trať, sníh se zde bude udržovat celoročně

Článek byl vydán prvního dubna - na apríla a není tak skutečný.

Návrh na vytvoření vodního koridoru propojující Dunaj, Odru a Labe vláda před několika měsíci definitivně zrušila. Místo toho dnes ovšem v tichosti schválila nový podobně ambiciózní projekt. Prahu a Brno má propojit celoročně fungující běžkařská trať s označením Pražskobrněnská 200. V několik desítek metrů širokém pruhu paralelně s dálnicí D1 zde bude v délce 200 km udržována sněhová trať pro běžkaře. Sníh bude vyráběn v lyžařském areálu v Novém Městě na Moravě a následně rozvážen v celé délce trati, stojí v projektové dokumentaci. V první etapě se počítá s udržováním provozu od října do dubna. V dalších letech se ovšem plánuje celoroční provoz. V okolí trati totiž budou nainstalovány speciální teplotní jednotky, které budou v okolí udržovat teploty blízko bodu mrazu, aby zde sníh vydržel. Fungovat by měly i při tropických teplotách v létě a sníh udržovat ve sjízdné kvalitě. Náklady na výstavbu tratě a její udržování v prvních pěti letech ovšem přesáhnou několik miliard korun.

Trať
Modelová simulace sněhové pokrývky v Česku v roce 2023 po realizaci projektu běžecké tratě mezi Prahou a Brnem – na trati by mělo trvale ležet mezi 10 až 20 cm sněhu

Z meteorologického pohledu bude zajímavé sledovat, jak se trať projeví na lokálním klimatu. V oblasti mezi Prahou a Brnem díky ní může klesnou průměrná teplota o několik desetin stupňů (sníh bude odrážet sluneční svit a zároveň ochlazovat okolní vzduch). I díky jejímu příznivému dopadu na klima se počítá s financováním z prostředků Evropské unie.

Praha i Brno si od projektu slibují také zvýšení turistického ruchu. Jedná se o unikátní projekt, který může přilákat lidi z celého světa. Spousta lidí si chce zalyžovat i v létě a naše trať jim to umožní, dodává k tomu primátor hlavního města Prahy. Zároveň se tím do budoucna budou řešit problémy se zvyšujícími se cenami paliv a dopravní problémy na dálnici D1. Díky běžecké trati by mohl na dálnici klesnout provoz o desítky procent. Lidé raději pro cestu mezi Prahou a Brnem zvolí běžeckou trať. Pro méně zdatné na ni mohou v budoucnu fungovat sobí spřežení. I díky nim bude provoz zcela bez emisní. Praha i Brno se vydávají do zelené budoucnosti, uzavírá informace k projektu primátor hlavního města Prahy.